Universiteit Leiden

nl en

Pieter de la Court Penning

De Faculteit der Sociale Wetenschappen reikt jaarlijks de Pieter de la Court Penning uit.

"Pieter de la Court, geboren in Leiden als zoon van Vlaamse migranten, was een van de belangrijkste schrijvers over politiek en economie tijdens de Nederlandse Gouden Eeuw. Al tijdens zijn studie aan de Leidse universiteit begon hij een eigen bedrijf in de lakenhandel, waarmee hij uitgroeide tot een van de succesvolste ondernemers van zijn tijd. Maar hij was ook een vrijdenker die geen blad voor de mond nam en vol overgave pleitte voor religieuze tolerantie, immigratie, vrijhandel en democratisering. Pieter de la Court was een tot de verbeelding sprekende Leidenaar met opvattingen die nog altijd actueel zijn." "Het Welvaren van Leiden" (A. Weststeijn, 2018, p. 38).

En dit is nog maar de achterkant van de publicatie van historicus Arthur Weststeijn over Pieter de la Court; "Het Welvaren van Leiden". Het 34 pagina tellende boekje geeft een pakkend beeld van het leven van De La Court en maakt duidelijk waarom het gebouw van de Faculteit der Sociale Wetenschappen zijn naam draagt. En waarom de Pieter de la Court Penning in het leven is geroepen.

De Pieter de la Court Penning komt jaarlijks toe aan een student/studenteninitiatief die/dat, zich gedurende het afgelopen academisch jaar, in heeft gezet op minimaal één van de Pieter de la Court thema’s:

• Diversiteit & inclusie
  • Democratisering
  • Ondernemerschap & innovatie
  • Globalisering

De student/ het studenteninitiatief is afkomstig van de Faculteit der Sociale Wetenschappen. Dit betekent dat de student een bachelor, master, research master of minor aan de faculteit volgt. De penning wordt uitgereikt door medestudenten en is daarmee een initiatief voor studenten, door studenten.

Voorbeelden van in aanmerking komende partijen zijn een student die zich hard heeft gemaakt voor duurzaamheid of studenten die een initiatief hebben opgezet om internationale studenten zich welkom te laten voelen in Nederland.

Van belang is dat de student een maatschappelijk initiatief onderneemt en daarmee op geheel eigen wijze invulling geeft aan de omgevingssensitiviteit en daadkracht die zo kenmerkend is voor deze faculteit.

De kandidaten worden beoordeeld op de volgende criteria:

1. Raakt de actie aan één van de Pieter de la Court thema’s?
  2. Heeft de actie impact op de omgeving?
  3. Zet de actie academische kennis en/of vaardigheden om in maatschappelijke engagement?
  4. Is de actie een inspiratie voor anderen?
  5. Is de actie extracurriculair (oftewel, maakt het geen onderdeel uit van een cursus/opleiding)?
  6. Is de actie onbezoldigd, oftewel, wordt de student niet betaald?

De kandidaat die het hoogst wordt beoordeeld op de bovenstaande criteria, ontvangt de Pieter de la Court Penning. De prijs bestaat uit een penning en een oorkonde.

De jury van de Pieter de la Court Penning bestaat uit:

• de assessor (=voorzitter),
  • twee studentleden en
  • twee stafleden.

Leden jury 2022

ROL NAAM
Assessor FSW Laura Boncz
Student-lid Pedagogische Wetenschappen Lizan Kouwenberg
Student-lid Politieke Wetenschap Elena van der Klok
Studieadviseur CA-OS Caro Aalderink
Studieadviseur Psychologie Jack Wiltjer
Winnaar 2021 Orestes Kyrgiakis

De prijsuitreiking wordt georganiseerd door de studieverenigingen en de assessor.