Universiteit Leiden

nl en

FAQs Onderwijs op afstand

Hier vindt u antwoorden op veelgestelde vragen over onderwijs op afstand bij de Faculteit der Sociale Wetenschappen.

Let op: de vragen hebben betrekking op de diensten en ondersteuning van SOLO. Voor meer algemene informatie over onderwijs op afstand, bezoek de universitaire pagina Onderwijs op afstand.

De grotere collegezalen van de universiteit zijn uitgerust met vaste Mediasite opname apparatuur voor het maken van weblectures en het livestreamen van colleges. Zie hier om welke ruimtes het gaat. Naast het maken van weblecture opnames kunnen colleges via een livestream (met 30-60 vertraging) aangeboden worden aan studenten die zich thuis of in een andere zaal in het Pieter de la Courtgebouw bevinden. U kunt er ook voor kiezen een gemodereerde Q&A aan de livestream toe te voegen. 

Weblecture opnames en livestreams worden van tevoren ingepland door SOLO en verlopen vervolgens automatisch. Ook de nabewerking en plaatsing wordt door SOLO uitgevoerd. Wij kunnen u ook helpen bij het vinden van een moderator bij een eventuele Q&A. Let op, het reserveren van de zalen verloopt niet via SOLO maar via de roosteraars van het eigen instituut.  

Vindt uw onderwijs plaats in een zaal zonder vaste opname apparatuur? Bekijk de mogelijkheden onder het kopje Hoe verzorg ik Hybride onderwijs?

In de huidige situatie is het goed mogelijk dat een deel van je studenten niet fysiek naar de werkgroep of het college kan komen en je hen de kans geeft online mee te doen. Voor het opzetten een hybride les (met deelname van on campus én online studenten) heb je webcam apparatuur en een van de video tools van de Universiteit Leiden nodig.

In een groot aantal zalen is voor de duur van blok 1 webcam apparatuur geplaatst. Bekijk het overzicht van zalen met vooraf geïnstalleerde webcam koffertjes binnen het Pieter de la Courtgebouw en de Campus Den Haag. 

Hulp nodig bij het kiezen van een video tool? Raadpleeg de Teaching support site met een handige vergelijking van alle video tools en links naar de handleidingen. Of neem contact met ons op via solo@fsw.leidenuniv.nl voor advies.

Bekijk de interactieve instructievideo over het opzetten van een hybride les:

Vanwege de gekozen cookie-instellingen kunnen we deze video hier niet tonen.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Videotool instructies voor het aanmaken van meetings en maken/verwerken van opnames

Wil je een meeting aanmaken, of opnames maken en verwerken? Hieronder lees je hoe dat werkt met onze meest gebruikte videotools.

Zoom

Kaltura Live Room

MS Teams

Aanvragen apparatuur, moderatie en technische ondersteuning

Staat uw onderwijszaal niet in de lijst van zalen met vooraf geïnstalleerde webcams? Als docent kunt u vooraf een webcamkoffertje en ondersteuning aanvragen voor uw hybride onderwijs. Deze ondersteuning wordt geleverd door student-assistenten die u kunnen helpen met:

  • Het installeren van en technische ondersteuning bij het gebruik van de webcamkoffertjes.
  • Moderatie en technische ondersteuning tijdens het hoor- of werkcollege.

Let op, deze ondersteuning dient minimaal 72 uur van tevoren aangevraagd te worden.

Neem contact op met solo@fsw.leidenuniv.nl voor meer informatie over het vooraf aanvragen van apparatuur, moderatie en technische ondersteuning.
 
Heeft u ad hoc een webcamkoffertje nodig of ontstaan er technische problemen n de zaal tijdens uw college of werkgroep? Dan kunt u ook ondersteuning aanvragen. Hiervoor neemt u contact op met de helpdesk via 071-527 8888, keuze-optie: Teacher Support. Indien nodig komt een student-assistent zo snel mogelijk naar de zaal.

Meer didactische en technische ondersteuning

Bij een online webinar of seminar kunnen alle studenten vanuit huis deelnemen aan de sessie. Voor het geven van een volledig online college of werkgroep kunt u gebruik maken van een van de video tools van de Universiteit Leiden: Kaltura Live Room, MS Teams of Zoom. Hulp nodig bij het kiezen van een video tool? Raadpleeg de Teaching support site met een handige vergelijking van alle video tools en links naar de handleidingen. 

Didactische en technische ondersteuning

  • In augustus en september verzorgt SOLO workshops voor FSW docenten over het geven van interactief digitaal onderwijs en het gebruik van de verschillende video tools voor onderwijs.
  • Bezoek de Teaching support site voor tips & tricks over het (vorm)geven van online colleges en werkgroepen.
  • Nog vragen of behoefte aan verder advies? Neem contact op met ons op via solo@fsw.leidenuniv.nl

U kunt uw colleges van tevoren opnemen en als kennisclips/podcasts online aanbieden aan uw studenten. Studenten kunnen deze korte video’s of audiofragmenten over specifieke onderwerpen via Brightspace raadplegen op een voor hen passend tijdstip. Tijdens contactmomenten heeft u dan meer tijd voor verdieping van de stof. 

Met Kaltura Capture kunt u thuis colleges opnemen en de video’s gemakkelijk in uw Brightspace cursus aanbieden. Met deze software is het mogelijk een schermopname te maken (van bijvoorbeeld uw PowerPoint) en tegelijkertijd uzelf op te nemen. Bekijk de Kaltura Capture pagina op de Teaching support site voor handige videotutorials en links naar de uitgebreide handleiding van deze screencast tool.

Voor het maken van podcasts is Audacity een goede audio opname tool die zowel thuis als op de universitaire werkplek te gebruiken is. U kunt de opname daarna uploaden op Kaltura en in de Brightspace cursus plaatsen.  

Een aantal tips:

  • Maak gebruik van een goede kwaliteit webcam en microfoon. Voor op de universitaire werkplek heeft SOLO webcams en USB-microfoons te leen (zie de FAQ hieronder: 'Kan ik een webcam of microfoon lenen voor op mijn werkplek?').
  • Deel de collegestof op in korte clips (6-8 minuten) en focus per clip op één specifiek onderwerp of concept. 
  • Het is niet altijd nodig zelf nieuw materiaal te ontwikkelen. Onderzoek of er al materiaal beschikbaar is dat u kunt hergebruiken in uw cursus. Denk bijvoorbeeld aan MOOCs, TED talks of open onderwijsmateriaal van uw collega-docenten. 
  • Verbind het bekijken van de video’s of beluisteren van de podcasts aan een duidelijk taak, activiteit of opdracht, zodat studenten de opgedane kennis direct kunnen toepassen en toetsen.
  • Maak je video/podcast interactief met de Kaltura In-Video Quiz functie of de FeedbackFruits Interactive video of Interactive audio tool. Studenten worden hiermee geactiveerd tijdens het bekijken/beluisteren en kunnen direct een check uitvoeren of ze de behandelde stof goed begrepen hebben. Als docent krijgt u aan de hand van de resultaten en reacties ook inzicht in de kennis en het begrip van de studenten.  
  • Geef studenten altijd de mogelijkheid vragen te stellen, bijvoorbeeld via online Q&A sessies georganiseerd met een van de video tools of een Brightspace discussie forum
  • Raadpleeg de video toolkit voor meer tips bij het maken van video’s of podcasts voor onderwijs. 

DIY studio
Voor het maken van kennisclips en podcasts kunt u ook gebruik maken van de DIY studio van SOLO. Uitgerust met laptop, hoge kwaliteit webcam en microfoon is deze ruimte perfect voor het zelf maken van screencasts, podcasts of talking head videos. U kunt uiteraard op SOLO rekenen voor advies en ondersteuning bij het gebruik van de studio.

  • Beschikbare software: Kaltura Capture, PowerPoint, Audacity, Camtasia, OBS Studio  
  • Te reserveren bij SOLO via de Reserveringen tegel in de Helpdesk portal 

De SOLO uitleenpool is uitgebreid met extra webcams en microfoons voor gebruik op uw werkplek in het Pieter de la Courtgebouw. De webcams en microfoons zijn steeds beschikbaar voor 1 dag en op te halen/in te leveren bij de SOLO balie tussen 9.00-17.00. 

  • Te reserveren bij SOLO via de Reserveringen tegel in de Helpdesk portal

Studenten kunnen op verschillende manier gebruik van van SPSS.

1. SPSS via de RemoteApps server

Je kunt SPSS gebruiken via internet, ook als SPSS niet op je computer is geïnstalleerd. Eerst maak je verbinding met de RemoteApps server bij de universiteit (dit is een externbureaublad/RDP server). Vervolgens kan je via de server SPSS gebruiken zoals je gewend bent.
 
Voor de verbinding met de RemoteApps server is een Remote desktop programma nodig, dat standaard al aanwezig is op een Windows PC. Op een Mac kan je de app Microsoft Remote Desktop gratis downloaden uit de Mac App Store; installeer deze zo nodig.
 
Je kunt nu SPSS gaan gebruiken in vijf stappen:
 
1. Ga naar https://remoteapps.campus.leidenuniv.nl en meld jezelf aan met je ULCN gebruikersnaam/studentnummer, voorafgegaan door 'vuw\' en je ULCN wachtwoord. Voorbeeld:  Heb je gebruikersnaam jansenj, dan meld je aan met VUW\jansenj en je gebruikelijke wachtwoord.
 
2. De RemoteApps server toont overzicht met beschikbare apps. Klik op IBM SPSS Statistics om een configuratiebestand (.rdp) te downloaden. Het bestand komt op de gebruikelijke downloadlokatie die in je browser is ingesteld.
 
3. Ga naar de downloadlokatie en dubbelklik op het bestand dat zojuist is binnengehaald. Geef aan dat je het rdp-bestand wilt openen met het programma voor extern bureaublad/RDP.
 
4. Nu krijg je de vraag of je de universiteit als uitgever van dit RemoteApp-programma vertrouwt. Bevestig met een klik op [Verbinden].
 
5. SPSS Statistics vraagt nu je inloggegevens. Gebruik weer vuw\ULCNgebruikersnaam en je gebruikelijke ULCN wachtwoord. SPSS Statistics is nu gereed voor gebruik.
 
BELANGRIJK: Bestandsbeheer in SPSS via internet is anders dan SPSS bestandsbeheer op een lokale computer. Als je werkt via de RemoteApps server, dan verwijzen de knoppen aan de linkerkant  Recent, Desktop en Documents naar de RemoteApps-server waar je bent ingelogd en niet naar je eigen computer. Voorkom gegevensverlies en gebruik altijd de knop This PC om SPSS bestanden veilig op de P:- of J:-schijf te openen en weer op te slaan.
 

2. SPSS licentie via Surfspot.nl

Studenten kunnen ook een eigen licentie aanschaffen via Surfspot.nl (kosten ongeveer 10 euro). Voor de RemoteApps optie beschikbaar kwam, is dit aan veel studenten aangeraden.

LET OP: De versie die via Surfspot wordt aangeboden, geeft echter foutmeldingen. Dit kan worden opgelost door een patch te gebruiken. Lees hoe dat werkt (methode is nog niet uitgebreid getest). 

3. Gratis proefaccount

Studenten kunnen ook een gratis proefaccount aanmaken. Hiermee hebben ze toegang tot SPSS voor de periode van 14 dagen.

Vraag een proefaccount aan.

De Universiteit heeft een Gedragscode voor onderwijs op afstand opgesteld. Er staan belangrijke richtlijnen in voor het deelnemen aan een Online Classroom, bijvoorbeeld over gedrag en privacy. U kunt uw studenten voor het begin van de online college’s hierop wijzen.   

U kunt studenten thuis hun presentaties laten opnemen met Kaltura Capture en op Brightspace als video-opdracht laten inleveren via Pitch2Peer.

Bij sommige studenten levert het werken met Kaltura Capture problemen op. Dit kan te maken hebben met de internetverbinding, browser of computer. U kunt uw studenten dan wijzen op een alternatief: het maken van een Powerpoint presentatie met voice over.

Video’s kunnen via Kaltura op twee manieren gedeeld worden met studenten: u kunt video's embedden in een Brightspace cursus, of u kunt video's in een private channel op het videoportal plaatsen en de studenten als members toevoegen aan dit channel. 

De video’s worden via beide routes gestreamed aangeboden en hoeven niet door de student gedownload te worden alvorens deze bekeken kan worden. Er is geen fysieke download knop bij Kaltura video’s, tenzij de eigenaar dit actief aanzet in de video settings. 

Optie 1. Video’s uploaden en delen via een videokanaal op het videoportal

Optie 2. Video’s uploaden en embedden in Brightspace

Handleiding

Ook in Brightspace dienen we de regels van het auteursrecht na te leven. De universiteitsbibliotheek kan u als docent helpen. Op de website deelt de UBL kennis op het gebied van auteursrecht:

Met vragen over de inzet van ICT in het onderwijs kun je altijd terecht bij SOLO. Daarnaast biedt ieder instituut een steunpunt voor extra ondersteuning bij online en hybride onderwijs. Mogelijk vind je het prettig om met je vraag eerst bij dit punt aan te kloppen, aangezien deze collega’s de context en behoeften van het instituut het beste kennen. Zij kunnen je vragen verder articuleren of bundelen richting SOLO.

De contactpersonen per instituut zijn:

 

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.